luni, 24 iunie 2013

Dinamica unei nenorociri – Accidentul din Muntenegru

Exprimându-mi toată compasiunea pentru suferinzii de după teribilul accident, condoleante familiilor celor decedaţi, pentru că trebuie să învăţăm cum să evităm astfel de tragedii, propun ca temă de discuţie dinamica producerii acestui dezastru.
Întotdeauna forţa, implacabil, inevitabil, cinetic, simplu, newtonian, einsteinian, este rezultatul înmulţirii masei cu acceleraţia. Energia cinetica a unui autovehicul aflat în mişcare, întrucât masa acestuia este constantă, poate fi controlată doar prin variaţia acceleraţiei dată de gradul de utilizare a potenţialului energiei mecanice pe care o poate dezvolta motorul şi prin utilizarea sistemelor de frânare. Bineînţeles, dacă ar fi să detaliem, în mecanica deplasării unui vehicul intervin şi forţele vectoriale de frecare, centrifuge, centripete, momente cinetice de torsiune, presiuni de aer inconstante... multe altele.
Axându-mă exclusiv pe împrejurările acestui cumplit eveniment nefericit şi fără a mă erija în cel care doreşte să stabilească o cauză a producerii lui, doresc doar să transmit câteva sfaturi de atitudine la volan pentru evitarea unor accidente la intrările sau iesirile din tuneluri rutiere.
Înaine de intrarea într-un tunel rutier, faceţi mental o fotogramă, o înregistrare atentă, pentru o fracţiune de secundă, a celorlalte vehicule din trafic, atât a celor ce rulează în faţă dar şi a celor ce le vedeţi în oglinzile retrovizoare şi asta desigur fără a vă disipa atenţia de la traiectoria proprie, utilizând atenţia distibutivă, apreciaţi distanţele dintre voi şi dinamica celorlaţi participanţi la trafic.
În situaţia în care pilotaţi un autovehicul în timpul unei zile însorite, înaintea intrării într-un tunel rutier reduceţi viteza, lăsând uşor pedala de acceleraţie. Luminozitatea într-un tumel rutier este diferita de cea cu care vederea dumneavoastră s-a obişnuit până la acest moment şi veţi avea nevoie de cateva secunde pentru ca vederea să se adapteze. Aderenţa trenului de rulare la carosabil va fi diferită datorită diferenţelor de temperatură şi în cele mai multe cazuri de umiditate, cu impact asupra durităţii suprafeţei de asfalt. Încercaţi pe cât posibil să lăsaţi o distanţă de siguranţă pănă la vehiculul din faţă şi să vă situaţi într-o configuraţie de rulare la distanţă de vehiculul din spate fără a accelera inutil. Ţineţi cont că şi ceilalţi au nevoie de nişte secunde de adaptare a vederii, mai multe sau mai puţine, în funcţie de experienţa acumulată şi implicit de nivelul astfel variabil al antrenamentului la schimbările de luminozitate. În timpul măsurat de scurgerea celor câteva secunde de adaptare a vederii veţi evalua mai greu şi cu mai puţină exactitate distanţele, vitezele şi eventualele obstacole sau chiar vehicule, eventual blocate din diverse motive, în tunel.
Aceleaşi fenomene vor acţiona, desigur în sens invers, la iesirea dintr-un tunel rutier. Nu schimbaţi banda pe care rulaţi dacă nu este imperios necesar. Măsura cea mai bună este să nu măriţi, de dragul senzaţiei adrenalitice, viteza în interiorul tunelului şi să reduceţi din nou, uşor viteza, pentru a permite vederii să se adapteze luminii solare. Nu bruscaţi comenzile maşinii! Ţineţi cont că în funcţie de dispunerea şi traiectoria tunelului este posibil chiar să vă treziţi brusc cu soarele în ochi. Adaptarea vederii poate fi întotdeauna, cu câteva clipe mai mare decât la intrarea în tunel. Este posibil ca ieşirea din tunel să se facă într-un viraj a cărui curbură nu aveţi cum să o estimaţi, sau şi mai periculos o sinuozitate specifică drumului aflat la altitudini şi de cele mai multe ori pe un viaduct. Deasemenea un rol important îl va juca şi temperatura diferită a asfaltului mult mai cald la expunerea solară.
Ar mai fi multe de spus, fiecare situaţie este diferită şi fiecare călătorie este ca o viaţă în sine, eu dorindu-vă doar călătorii placute, să ajungeţi cu bine de fiecare dată acasă!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu